Sunday, May 22, 2011

Bila tiba-tiba rasa meluat,benci datang tanpa diundang...

..ASSALAMUALAIKUM..



Membenci orang bukan perkara yang bagus..sebab diri kita tak suka bila diri dibenci..betul tak??tapi rasa untuk membenci orang itu kadang-kadang tak boleh halang..bukan benci orang sahaja pun tapi benci pada sesuatu..

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)


dan kalau membenci orang biarlah sekadar sahaja..dalam hidup ni siapa je yang tak benci kita...kadang-kadang tak pernah jumpa tak pernah tegur..tapi dekat alam maya pun ada orang benci..kutuk bagai..apakan daya..kerana alam maya..tak dapat lah aku nak kerat 14 orang tu..hehe..betul tak??


bila kadang-kadang aku nak rasa meluat dengan tingkahlaku rakan2 yang tak berkenan dihati..tapi siapalah diri aku untuk menilai seseorang sedangkan..mungkin ada perangai aku yang tak berkenan dihati mereka..jadi apa kata saling tegur-menegur betul tak??cumanya orang itu boleh menerima atau tidak..atau terus rasa benci..biasalah kan..rasa benci ni datang bila ada lah perkara yang tak boleh dimaafkan berlaku..orang kata apa sampai boleh cop "AKU ANTI AH DIA NI"..tapi kalau benda kecil benar salah jangan nak besarkan nak benci bagai..apa kesnya nak bermusuh..ye tak??





yup,dan aku kalau boleh mahu menjauhi dari membenci orang..rasa tidak disukai,dibenci aku rasa memang tak ebst langsung..ye tak??macam tak selesa rasanya...lagipun kita mana tahu siapa yang tak suka kita..kita bukan dapat baca hati dan pemikiran mereka..so dari aku nak benci orang..baik aku beli hamster*tetiba..haha*...membenci hanya menyakitkan hati..BELIA BENCI 'BENCI'..haha..



KEKADANG ITU RASA TERFIKIR JUGA
SEMUA SUKA KE  DIRI INI???
DAPAT KE AKU BAHAGIAKAN SEMUA ORANG?
SAMADA..YANG BAIK ATAU YANG JAHAT..
SAMADA…YANG CANTIK ATAU YANG HODOH..
SAMADA…YANG KAYA ATAU YANG MISKIN…
DAN TAK KIRA LA..YANG PANDAI ATAU YANG BODOH…


KEKADANG ITU RASA TERFIKIR JUGA..
KITA INI MANUSIAKAN???
KENAPA MESTI NAK MEMBEZA-BEZAKAN??
KENAPA MESTI NAK MEMILIH??
SEDANGKAN KITA TAHU…
TIADA INSAN YANG SEMPURNA DI  DUNIA CIPTAANNYA INI…
corat-coret:janganlah membenci lagi2 yang benci tak tentu pasal..tampo kang..huhu..ganas lak..maaf

p/s:cuak result nak keluar..











4 comments:

Aretikz said...

Memang banyak orang membenci kerana tidak suka akan perangai seseorang.. hakikatnya, yang patut dibenci adalah kemungkaran itu, bukan orangnya.. Nabi pun tak pernah membenci orang, yang dibenci hanya perlakuan itu dan nabi menegur secara berhikmah.. itulah cinta agung seorang kekasih Allah kepada umatnya.. ^_^

Ain Atika Zailani said...

dalam berkawan mmg mcm ni. apa yang dia cakap kite kata ohh iya ke>? perangai org melayu mmg mcm tu. yg kata tgr lah kalau salah tu mmg x ada sb jaga hati kawan..cuma mampu mengiakan je..jadi perangai macam tu yang pttnya dibenci.bkn orgnya..kite tegur guna hati klau x mampu tegur guna lidah..

nuR izyan said...

@Aretikzbetol tu..pandangan yg bagos tok renungan bsame..terima kasih :)

nuR izyan said...

@Ain Atika Zailaniyup..btol tu..terim kasih ats nasihat tu akk :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...